Mer äppelbestyr


Jag hittade ett väldigt spännande recept på äppelsirap i en buffétidning som jag kände att jag bara var tvungen att prova göra med alla mina äpplen. Det blev supergott tycker jag, väldigt sött och med en liten smak av jul då där är lite smak av kanel. Vi har provat att ha det både på nygräddade scones och på kex med brieost, vilket det passade väldigt bra till. Kan även tänka mig att det kan vara gott på pannkakor och på pepparkakor med ost till julen.
Ett litet plus var även att man kan göra äppelmos av det som blir över från sirapen.
Recept kommer längre ner.
 
 

Ingredienser

2kg       äpplen (gärna röda för den härliga färgen)
1 1/2 l   vatten
7dl        strösocker
3st        kanelstänger

 

Så här gör du Äppelsirap      

Bra att veta när du ändrar antalet portioner.
Detta recept är gjort för Ger 1 liter  portioner. När du ändrar antalet portioner så ändras också mängden i ingredienserna. I vissa fall kan detta resultera i att tillagningstiden behöver justeras.
  1. Dela, kärna ur och skär äpplena i klyftor. Lägg dem i en kastrull med vattnet. Koka med lock tills äpplena börjar mosa sig, ca 30 minuter.
  2. Lägg moset i en silduk eller i en kökshandduk i ett durkslag. Låt rinna av tills det blir ca 1 liter vätska, ca 1 timme.
  3. Koka upp äppelsaften med socker och kanelstång. Låt koka ca 20 minuter utan lock. Ju längre koktid desto tjockare sirap.
  4. Skumma av och häll upp på rena glasburkar.

 

Äppelmos              

Gör äppelmos av resterna. Passera moset i en äppelmosvagga eller genom en finmaskig sil. Koka upp på svag värme och smaka av med socker.

 
 
 

Kommentarer:

1 Mikaela:

Vad härligt! Önskar att vi också hade äppelträd! Måste testa:) Jag funderar över om man inte bara kan köra dem i råsaftcentrifugen istället för att koka dem? Vitaminerna kokar bort sen i vilket fall men kanske kan man behålla ännu lite mer smak? Åtminstone borde det gå fortare (om man nu är ute efter det) Tack för inspirationen! Kram

Svar: De kanske är mycket möjligt, har ingen skälvså jag vet inte hur den fungerar. Lucka till!
Johanna

Kommentera här: