Att ta vara på tiden under Julen

 
 
Då jag är en person som tycker om att umgås, hålla på traditioner och böka och stöka hemma. Samt har ett jobb som har sin högsäsong just under julen. Plus att jag i år har en alldeles egen liten familj som jag bara vill ha det mysigt med hela tiden. Så kan man konstatera att där är en hel del pusselbitar som ska passa ihop, precis som för dom allra flesta människorna.
Den bästa lösningen jag har kommit fram till är att planera min/vår tid, på en lagom nivå så att det inte bara är som ett maratonlopp som man ska ta sig igenom utan man skall hinna stanna upp och andas i mellan. Men framför allt att man njuter av det man gör för tillfället. Att man hela tiden lever i nuet. Det finns ingen mening med att tänka på andra saker som man skulle ha hunnit med eller saker man missar, för då går man ju miste om det man gör för stunden. Just denna biten är något som jag tränar på hela tiden och jag tror att dom flesta människorna skulle behöva det, just för att slippa den där otillräcklighets känslan. Man får ju ingenting ut av att tänka på allt man skulle vilja göra med familjen och vännerna när man jobbar, då skapas bara stress och stunderna med familjen blir bara förstörda om man går och tänker på att nu skulle jag ju jobbat eller städat i stället. Jag försöker på något vis stänga omvärlden ute när jag är i ett sammanhang, jag har även börjat med att inte ha mobilen på mig vid dessa tillfällen. Just för att jag behöver inte vara kontaktbar och ha koll på omvärlden hela tiden. Det är sånt som görs i dom tumma pusselbitarna som faktiskt kan bli över om man använder sin tid rätt.
 
Lite tipps på saker som vi skall göra i år för att vår tid skall räcka till är bland annat:
*Julbaka tillsammans med vänner, i stället för innan dom kommer, vilket även ger en väldigt hög mysfaktor.
*Inte bara umgås med nära och kära under kvällarna med middag, går minst lika bra med frukost, lunch och fika.
*Göra en riktig myskväll av julklapps inpackandet i stället för att sitta med det i stress under natten till 
  självaste julafton. 
* Fördela matlagandet på alla familjer till det läckra Julbordet.
* Storstäda huset innan julen drar igång så att man bara behöver göra den enklare varianten av städning under 
  julveckorna.
* Göra alla julklappsinköp innan hela julhandelshetsen drar igång.
 
Vad gör du för att få din Jul så bra som möjligt?
 

Kommentarer:

1 Mikaela:

Jag förstår precis vad du menar. Vi har visserligen inga barn men dock väl har vi föräldrar på tre olika håll i landet som ska hinnas med. Plus att vi bor på ett fjärde håll. Det är praktiskt taget omöjligt. Men jag försöker tänka som dig där. Det är ingen mening med att våndas över det man inte hinner eftersom man missar det man faktiskt gör istället. Det är inte alltid lätt däremot. Jag hoppas att ni får en lagom händelsefull jul i år med mycket mys!

Svar: tack så mycket, hoppas ni med får en riktigt bra jul!
Johanna

Kommentera här: