Övergångsdukning Höst/Jul

Förra helgen blev vår dukning så här....
Vi var många som skulle få plats runt bordet hela 18st, så det blev till att köpa en ny "duk" eller snarare en väldigt lång bil tyg. ( Kommer sy upp kanterna innan den åker in i tvättmaskinen). Det blev en turkos nyans på tyget för jag tyckte det va kul att det matchade resten av rummet. Dom tallrikar som vi hade 18st av var beige, så det blev nästa utgångsfärg. Men det kanske allra viktigaste för mig var att få en känsla som varken var höst eller jul utan precis där emellan, som vi var förra veckan helt årstidsmässigt. Så jag kände att kottar passar båda årstiderna och det var väldigt fint med den bruna tonen till dom andra färgerna. Sen var det ren tur att vi för tillfället säljer glasljusstakar i olika färger i affären som passa perfekt i färgerna. Sen kom jag på en väldigt fiffig idée tycker jag i alla fall. Jag la pinnkransar på bordet, klippte av en gul ilexkvist och la på kransen sen stack jag ner Afrikas vita lilja (ornithogalum) så att dom stod stadigt inkilande mellan pinnarna. Just denna blomman är utmärkt till att ha utan vatten i många timmar ( vi hade dom stående så i 9h utan problem). Vid en mindre dukning räcker det med en kransstumme och man kan ju även ha mer blommor i stucket om man vill de.
Jag blev väldigt nöjd med känslan och färgkombinationen...
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: